Teigen Consulting

Meny

Hovedsiden
Om meg
Konsulenttjenester
Nyheter
Ta kontakt

Litt om meg selv

Jeg har alltid vært opptatt av IT. Helt siden Commodore 64 ble allemannseie har jeg fiklet med datamaskiner, programvare og tilbehør.

Da Amiga 500 inntok gutterommet ble den oppgradert med 512 kB ekstra minne. Det var min første oppgradering. Siden ble det naturlig for meg å oppgradere datamaskinene jeg eide fremfor å kjøpe nye. Fra tid til annen er det selvsagt mer fornuftig å kjøpe nytt, spesielt ved generasjonsskifter i arkitekturen.

Jeg studerte IT og Informasjonssystemer ved Høgskolen i Agder (før det ble universitet) og ble uteksaminert som bachelor høsten 2002.

Ved siden av studiene jobbet jeg med erp-systemet fra Rubicon, som senere ble kjøpt opp av Visma og omdøpt til Visma Rubicon. Rubicon hadde også erp-systemet Rubicon Global som ble Visma Global. Visma Global er i dag ett av flaggskipene til Visma Software ASA

Ved siden av support for kollegaer og venner har det vært naturlig å lære seg litt sql, spesielt siden Visma Global bruker Microsoft SQL-server for å lagre all informasjon.
Som mangen andre programmer er ikke Visma Global helt feilfri, og enkelte ganger kan brukerne av programmet få lagret og endret opplysninger som ikke burde være mulig. Da er det fint å kunne rette opplysninger direkte i databasen. Heldigvis har utviklerne av Visma Global lagt til rette for å finne fram i databasen.

I dag er jeg ansatt hos en forhandler av Visma-produkter, og med det følger en autorisasjon fra Visma. Takket være autorisasjonen og erfaringer løser jeg vanligvis raskt de utfordringer jeg mottar.

For å lette arbeidet i repeterende oppgaver liker jeg å scripte oppgavene. Det er tilfredsstillende å få maskinen til å gjøre arbeidet for meg.
Den automasjonen jeg til nå er mest fornøyd med er opprettelse av 1.500 tomme databaser, flytting av databasene og gjenoppretting av databasene. Det høres enkelt ut, men opprettelsen av de tomme databasene måtte gjøres i erp-systemet. Det var her utfordringen lå. Flytting og gjenoppretting av databaser er en enkel sak for alle som jobber med sql.
For å opprette de tomme databasene i erp-systemet brukte jeg et automatiseringsverktøy som heter AutoHotKey. Det kan anbefaler til slike oppgaver og til mange andre tilsvarende oppgaver. Hvis du ønsker å teste det ut så kan det hentes fra www.autohotkey.com

Ut over dette er jeg en vanlig godt etablert familiefar med hsu, samboer, stasjonsvogn og to sønner.